نام داران تاريخ نگار باستان

نام داران تاریخ نگار باستان
پیش گفتار
      عزیزان،  جوانان باهوش ایرانی،  هر مطلب و نوشته ای را،  حتا اگر با نام و نشان های معروف،  و با زرق و برق باشد،  براحتی مپذیرید،  و درباره آن با تخصص ویژه خوتان،  تحقیق و تحلیل کنید.  بسیاری گفته ها و نوشته های استعمار و امپریالیسم است،  که توسط چهره ها و عوامل آنها،  و بمنظور نقشه های شوم سرنوشت سازی، بزرگ و مهم شده اند.  جوانان با هوش ایران،  در تاریخ چند هزار ساله ایران تاریخی اندیشمندان بسیاری بوده اند،  که ناشناخته مانده،  ولی غریبها آنچه آنان گفته و نوشته اند،  بنام اندیشمندان اغلب ساختگی غربی بخورد ملتها می دهند.  عزیزان،  بزرگان تاریخ را از دل تاریکی تاریخ بیابید،  و در همه جا بیشتر معرفی کنید،  و تاریخ شیرین ایران را با روش و مکتب ایرانی تاریخ نویسی نگارش کنید.
این لیست ادامه دارد و بازنویسی می شود.
تصویر خیالی از تاریخ نویسان ساختگی یا واقعی،  عکس شماره 3397.
   توجه:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arqir.com.
تصویر لوگو عمیق درباره دانایی نوین و قدرت تشخیص اندیشه کنید،  عکس شماره 1619.
هرودوت
      از نظر من هردوت یکی از اتباع سرزمین ار یا ایران بود،  نباید اغفال پرت و پلاها و دروغ های تاریخ شد.
  ــ  هرودوت = هردوت = اردوت = ار + دوت.
  ــ  ار = اول اران و اول بسیاری از شهرها مانند اردبیل و اربیل = ایر.
      هرودوت،  زاده ۴۸۴  مرگ ۴۲۵ ق.م،  او معرگیر تاریخی گویش یونانی،  خیابان های "یونی آن" باستان بود،  این سرزمین در استان میسان عراق بود،  نه در کشور یونان،  جهت اطلاع به جغرافیای تاریخی مراجعه نمایید.  بعدها شاگردانش گفته های او را جمع نموده،  و در زمان روم بعنوان تاریخ حساب کردند،  و این نوشته ها تا امروز باقی است،  و منابع تاریخی بحساب می آورند.  باید درباره آنها تحقیقات علمی در جغرافیا ـ تاریخ انجام شود،  و مشخص گردند که چه مقدار آنها از نمایشها و معرگیری خیابانی است،  و آیا مقداری واقعیت در آنها یافت می شود.
      دیگران می نویسند و از نظر من تأیید نیست:  هرودوت سفر های متعدد در ممالک مشرق زمین کرده،  و تحقیقات خود را راجع به احوال و تاریخ این کشورها نوشته ‌است.  نوشته‌ های او شامل نه کتاب است،  و از این‌ جهت آن را تاریخ در نه کتاب می نامند،  و هر یک از کتاب‌ های او به نام یکی از ارباب انواع یونان کهن است.  بعضی از محققان تقسیم و نام‌ گذاری آثار هرودوت را از قرون بعد می‌دانند،  و معتقدند که تألیفات او در ابتدا تقسیماتی نداشته ‌است.  هرودوت زمان وقوع حوادث تاریخی را در بعضی از گزارش‌ها،  درهم و ناهماهنگ نوشته‌ است،  در موارد زیادی داستان گویی جای تاریخ را گرفته،  علاوه بر این‌ها گویی روح اسطوره ‌پرستی یونانی هم،  در آثار هرودوت جایگاه ویژه ‌ای داشته ‌است.  نوشته‌ های هرودوت درباره بابل و آسور هم آشفته و افسانه آمیز است،  وی کاهنان مصر و بابل را مأخذ تحقیقات خویش معرفی کرده‌ است.  با این ‌وجود کتاب‌هایش در معرفی اوضاع و احوال مشرق ‌زمین،  در عهد باستان قابل ‌توجه ‌است.
      هرودوت در زمان خود نویسنده بسیار معروفی بود،  گفته می‌شود که نوشته ‌های خود را در زمان بازی های المپیک در آتن می‌ خوانده‌ است.  دانشمندان قرون بعد عقاید متفاوتی در باره آثار او داشته‌اند.  اوسویوس، وقایع‌ نگار معتبر قرن سوم میلادی،  ضمن گفتگو درباره سال های ۴۴۵ و ۴۴۶ ق.م،  می‌گوید:  هرودوت کتاب خود را در ملأ عام در آتن خواند،  و به افتخار بزرگی نایل شد.  پلوتارک اشاره می‌ کند که هرودوت مورد توجه مردم آتن بوده،  و آنها در برابر ستایش شهر آتن،  ده تالان به او داده‌اند.  ارسطو او را افسانه ‌گوی خوش ‌بیان و دارای قدرت نویسندگی دانسته‌ است،  و به اشتباهات هرودوت در علوم طبیعی اشاره کرده‌ است.  توسیدید که تاریخ جنگ‌ های پلوپونزی را نوشته ‌است،  می‌گوید:  هرودوت نثر نویسی بود،  که به حقیقت نویسی علاقه نداشت.  کتزیاس، پزشک دربار داریوش دوم و اردشیر دوم،  مواردی از نوشته‌ های او را درباره کوروش بزرگ، کمبوجیه، داریوش و خشایارشا تکذیب کرده‌ است.
      ژوزف فلاویوس مورخ یهود،  و مان تُن مورخ مصری هم معتقد به اشتباه در روایات او هستند.  یسرون سخنور نامدار رومی او را پدر تاریخ نامیده،  ولی در عین‌حال به افسانه ‌گویی او اشاره کرده است.  دیودور سیسیلی هم به افسانه هائی که هرودوت وارد تاریخ مصر کرده،  اشاره دارد.  استرابون جغرافیدان نامدار می‌نویسد:  به شعرای قدیم مانند هومر و هزیود بیشتر می ‌توان اعتماد داشت،  تا به هرودوت و مورخین دیگر عهد قدیم.  اما تاریخ ‌دانان متأخر معتقدند،  که با وجود افسانه ‌گویی از حقیقت زیاد دور،  و به آن بی‌توجه نبوده ‌است،  و سرانجام درباره هرودوت باید گفت،  که بیشتر کشفیات راجع به ایران قدیم،  مقداری مطالب نوشته‌ های او را تأیید می‌کند،  همچنین باید گفت بسیاری از گفته‌ های او در مورد ایرانیان غلط است،  و ناشی از یونانی بودن و حس ملی گرایی اوست.
      سوئیداس هرودوت را فرزند لیگزیس (Lyxes) و دریو (Dryo) معرفی می‌ کند،  که در هالیکارناس، بخشی از امپراتوری ایران در زمان داریوش هخامنشی به دنیا آمد.  همچنین نام پدر و مادر او ریشهٔ یونانی ندارد،  و منحصر به فرد به نظر می‌رسد.  از این رو جرج سارتن احتمال می‌دهد،  که این‌ها نام‌ های شرقی باشند،  که کم و بیش رنگ یونانی به خود گرفته‌ اند،  و اگر چنین باشد هرودوت را می‌توان شرقی یا دست کم نیمه ‌شرقی دانست.  شاید به همین دلیل باشد،  که پلوتارک، تاریخ نگار یونانی، هرودوت را بیگانه‌ پرست (Philobarbaro) معرفی کرده‌ است.  اگرچه هرودوت در نگارش نبرد های ایران و یونان،  گاه از هم‌ زبانان یونانی خود پشتیبانی می‌کند،  ولی بخش مهمی از تاریخ باشکوه ایران باستان،  از نوشته‌ های او یا به کمک آن‌ها شناخته شده‌ است.
کسنوفون
      می نویسند:  گزنفون یا زنفون،  فیلسوف و مورخ یونانی است،  که سالیان دراز از زندگی خود را در آسیا گذراند.  دوران زندگی او بین سالهای ۴۳۰ تا ۳۴۵ ق.م،  بود.  گزنفون از شاگردان سقراط بود،  و بعدها به خدمت پروخنوس در آمده،  به عنوان سپاهی اجیر در لشگر کشی کوروش کوچک،  بر علیه برادرش اردشیر دوم شرکت کرد.  پس از مرگ کوروش سپاهیان یونانی،  گزنفون را به رهنمونی و سروری خود برگزیدند،  او توانست بازماندهٔ سپاه یونان را از طریق ماد و آسیای صغیر به یونان برساند.  آتنی‌ها گزنفون را به تبعید محکوم کردند،  و او در اواخر عمرش به اسپارت برگشته،  در شهر کورینت در گذشت.
   توجه:  درباره معروف های تاریخ نویس باستان،  باید تحقیق و تحلیل های مستقل توسط جوانان باهوش متخصص ایران صورت پذیرد.
 نابغه های معجزه گر
تصویر جلد های کتاب تاریخ هرودوت،  عکس شماره 8366 ،
      منابع تاریخ سیستم آموزشی ایران اکثراً از روی کتاب های تاریخی می باشد،  که در غرب نوشته و در جهان پخش شده است.  منجمله کتاب های تاریخی دوران باستان،  که خیلی زیاد است،  و معروفترین آنها را در اینجا می نویسم،  "تاریخ هرودوت"،  بسیاری می گویند هرودوت از ایران و شاه های باستانی ایران خوب نوشته یا کم نوشته یا بد نوشته،  من نخوانده و تا وقتی نتیجه کار این نابغه های معجزه گر برایم روشن نشود،  اینگونه کتابها را نه می خوانم،  و نه بعنوان منبع تاریخی استفاده می کنم.
      در زمانی که بزحمت چند خط روی سنگ و گل می نوشتند،  و یکی بعنوان زیر خاکی پیدا می شود یکی نمی شود،  یا در پاپیروس می نوشتند و فقط آنهایی،  که در هزار توی مقبره های مصر کم و بیش باقی مانده،  من نمی دانم چگونه نابغه های معجزه گر از یکی دو تکه پاپیروس،  که می گویند از هرودوت است،  و عکس آنها پیوست می باشد،  6 جلد و یا 9 جلد کتاب قطور از آن در آورده اند!!.
   مهم:  هر شخصی می داند اصل کتاب تاریخی هرودوت کجاست،  و در کدام موزه است،  مرا خبر کند،  من هر چه می گردم اصل این دست کتابها را پیدا نکردم،  که در کدام موزه هستند.
   پرسش از عموم:  آیا این "نابغه های معجزه گر" عوامل استعمار و امپریالیسم بوده و هستند؟
   توجه:  ما ایرانیان منابع تاریخی زیادی داریم،  باید آنها را دریابیم،  نه کتاب های قطور خوش آب و رنگ نوشته شده نابغه های معجزه گر را که ساختگی هستند.
   تذکر:  قبل از اینکه از هر نوشته و کتابی بعنوان منبع استفاده کنید،  تحقیق نمایید که منابع آن کتاب چه هست و کجاست.  بیشتر در اینجا.
. . . ادامه دارد . . .
   عکس تاریخی یک کتابدار پارسی،  حدود 1300 خورشیدی،  مشروح در تاریخ کتاب و کتابداری در ایران،  عکس شماره 1255.
آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا
    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
   توجه 2:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجو های ستون کناری وبلاگ بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید،  و در جهت علم مربوطه وبلاگ،  با استراتژی مشخص یاری نمایید.
   توجه 3:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arqir.com.
ارگ   http://arqir.com